Saturday, 17 November 2012

Kisah Ketabahan Nabi Ayub as



 



Ia bermula dengan Nabi Ayub a.s telah ditimpa pelbagai penyakit yang dasyhat sehingga dia tidak upaya untuk bangun , dan pada masa itu juga daripada awal Nabi Ayub a.s menjadi seorang yang kaya raya , dengan tiba-tiba akhir nya Nabi Ayub a.s menjadi faqir miskin. Hartanya hancur begitu saja kerana ditimpa pelbagai kesulitan. Maka datang lah iblis itu menyamar sebagai lelaki dan mencuba untuk menggoda Nabi Ayub a.s supaya tidak berharap pada Allah s.w.t.
Si iblis berkata : "Sungguh malang nasib mu wahai Ayub , dulu kamu orang kaya sekarang kamu miskin. kasihan sekali dengan kamu."
Tapi Nabi Ayub a.s menjelaskan dengan penuh ketabahan.
"Segala puji bagi Allah, Allah telah mencurah diri ku nikmat , dimana nikmat itu adalah hak milik Allah.. dan saat Allah ingin kembali nikmat tersebut diambil. Maka Allah layak untuk mengambil nya dan aku sangat bersyukur kepada-Nya."
SubhanaAllah!
Hebatnya orang yang bersyukur kepada Allah. Impak kebaikan kesyukuran tersebut akan kembali pada kita sendiri. Itulah kekayaan syukur , Allah tambah cinta dan kasih kepada kita semua.
"..... Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji."
(Surah Luqman ayat 12)
Betapa hebatnya kesyukuran Nabi Ayub a.s sehingga Iblis laknatullah benci , berdendam dan sangat kecewa..
 Pada satu saat, Allah SWT menguji lagi ketabahan Nabi Ayub di mana baginda ditimpa ujian dengan kematian anak-anaknya yang soleh, yang selama ini menyokong perjuangan baginda. Anak Nabi ayub a.s kesemuanya ditaqdirkan mati di dalam sebuah gempa bumi yang dahsyat.
Iblis datang lagi mengambil kesempatan terus menerus menghasut Nabi Ayub a.s ,
"Wahai Ayub , apa yang ada pada mu ! harta benda mu telah pun hilang , anak-anak kamu semua nya telah diambil kembali oleh Allah. Apa yang ada pada kamu?"
Lalu Nabi Ayub a.s menjawab dengan penuh rendah hati,
"Anak-anak itu adalah milik Allah. Dia yang menghidup kan dan Dia jua yang mematikan. Segala puji bagi Allah."
Nabi Ayub tidak putus asa kepada Allah walau pun telah kehilangan segala-galanya, tapi beliau redha selagi tidak kehilangan cinta Allah. Inilah sifat dan ciri-ciri orang yang beriman kepada Allah.
Tidak putus asa walau apa jua sekali pun , kerana mereka tahu ujian itu adalah satu didikan langsung daripada Tuhan. Allah mendidik kita melalui kesusahan, kesenangan, pujian mahu pun cercaan.
Seolah-olah Tuhan berpesan. .
"Belajar lah melalui ujian-Ku , nanti kamu akan mengenali diri-Ku."
Iblis tetap tidak putus asa lalu , dia berjumpa dengan isteri Nabi Ayub a.s yang setia kepada suami nya , mengurus dan menjaga diri Nabi Ayub. Tapi isterinya Rahmah telah terpedaya oleh iblis laknatullah.
Sebelum isterinya meninggal kan Nabi Ayub , dia mengadu keluhannya kepada suami nya Nabi Ayub a.s . .
" Wahai suami yang ku sayangi , sampai bila kah Tuhan mu akan mengazab mu! Dulu kita senang , kita dikellingi dengan anak-anak yang soleh , kita dikurniakan kesenangan harta benda , kita dipandang tinggi oleh masyarakat. Kenapa kau tidak mohon saja kepada Tuhan mu wahai suami ku , agar Tuhan membebaskan kita daripada kesusahan ini."
Lalu Nabi Ayub a.s memberi jawapan dengan pertanyaan.
"Wahai isteri yang ku sayangi , tadi kau sesali anak-anak yang telah pergi , dan kau lagi sesali harta yang telah habis dan juga menyesali penyakit yang menimpa suami kamu ini. Aku ingin bertanya , berapa lama tempohnya Allah memberikan kita sebuah kehidupan yang senang lenang dengan segala harta , kemewahan , anak-anak , dengan kesihatan?"
" 80 Tahun." jawab Rahmah singkat.
Nabi Ayub tanyakan lagi. " Wahai isteri , berapa lama kita menderita dan sengsara dimuka bumi Allah ini?"
"7 tahun." jawab Rahmah.
Lalu Nabi Ayub a.s menadah munajatnya kepada Allah s.w.t dengan rendah hati dalam pilu dan sedih.
"Wahai Allah. aku malu untuk memohon agar Engkau bebaskan aku daripada penderitaan dan kesusahan ini. Aku malu kerana nikmat yang telah Engkau berikan kepada kami selama 80 tahun , sama sekali tidak sebanding dengan kesusahan yang dialami 7 tahun ini."
"Wahai Allah. Sesungguhnya isteri ku telah dihasut syaitan."
"Wahai Allah , andai aku diberikan kesempatan kesembuhan oleh Allah. Pasti akan aku sebat isteri ku 100 kali sebatan sebagai hukuman.."
Dan untuk mu wahai isteri ku rahmah , aku tidak akan makan dan minum lagi apa-apa dari hasil tanganmu itu mulai pada saat ini ! Aku tidak akan meminta tolong lagi daripada kamu wahai isteriku.. Tinggal kan saja diri ku menerima ketentuan daripada Allah."
Allahu Akbar. Tinggal lah Nabi Ayub bersendirian. Sepi.
Al Quran menggambarkan munajat Nabi Ayub a.s merayu merintih pada Allah s.w.t..
" Wahai Tuhan , hamba telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah yang paling penyayang daripada yang penyayang."
 Sesungguhnya Allah tahu , Allah mendengar. Allah tidak biarkan ia sepi. Maka Allah mengabulkan rintihan Nabi Ayub a.s.
Allah suruh Nabi Ayub hentak kan kaki di tanah , lalu keluarlah air yang sejuk dingin lalu diminum , dimandikan sebagai penawar.
Dengan izin Allah SWT, Nabi Ayub a.s telah mendapatkan kesihatan kembali, bahkan Allah mengurniakan zuriat lagi ramai, berganda-ganda dari yang hilang dan Allah juga mengembali kan kemewahan kepada Nabi Ayub a.s.
Sebagai tanda rahmat dan kasih sayang Allah.
"Maka Kamipun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalikan keluarganya kepadanya, dan Kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah."
(Surah al-Anbiya' ayat 84)
Benar kasih sayang Allah itu wujud, cebisan kisah ini Allah ingin menilai kesabaran dan keteguhan iman dan cinta kita kepada Allah , jika kita benar-benar orang beriman dan bertaqwa kepada Allah.
"Wahai Allah , penghibur kepada orang yang keseorangan. Beri lah kami kekuatan dan ketabahan untuk menghadapi segala kesulitan demi cinta-Mu yang agung." 
 Allahumma amin.
- Artikel iluvislam.com

Friday, 16 November 2012

Semalam 16 November hari Jumaat, dek kerana agak stress dengan assignment yg banyak...kami sekeluarga menghabiskan masa bersama shopping di ECM. Jalan-jalan sambil cuci mata melihat pelbagai barangan yg ada dari kasut, beg tangan sampailah ke peralatan rumah.  anak dara yg sorang ni pulak hendak makan donut big apple..hissh..tak jemu-jemu dgn big apple..boleh tahan juga ramainya orang. Singgah MPH cari buku untuk rujukan malangnya tiada. Kami ambil keputusan ke Kuantan Parade pula.  Selepas sembahyang maghrib lepak makan di Restoran Rasa Mas  Sedap juga la chicken chopnya..  Anak-anak pula asyik dengan nasi ayam...kenyang makan kentang goreng.  Ingatkan masing-masing dah penat dan mahu terus pulang ke rumah.  Hmm...mr hubby ajak ke Megamall lak...agaknya tk puas hati sebab buku yg dicari masih tak dapat.  Bergerak pula ke sana dan terus terjah Popular.  Hmm...tak ada juga...yg dapatnya novel dan buku anak-anak..susah juga nk cari buku ilmiah ni...

Tuesday, 13 November 2012


 



Pejam celik pejam celik dah 14 November 2012 hari ni.  Terasa masa begitu pantas berlalu. Cuti sekolah kali ini lebih banyak dihabiskan di rumah..menyiapkan assignment yang bersusun.  Tajuknya pula alahai...bole tahan juga susahnya..kalut mencari bahan-bahan yang perlu.  Issh...kalau tak kuat iman..mahu berhenti separuh jalan.  Banyak tanggungjawab yang perlu diselesaikan.  Bila cuti sekolah ni..terasa rindu lak pada kerenah anak-anak murid dan rakan sekerja.  Masa sekolah walau pun sibuk dengan aktiviti p&p namun kepuasannya terasa bila akhir tahun apabila anak-anak murid berjaya dengan cemerlang.  Segala penat lelah terasa berbaloi bila anak murid yg dulunya merangkak membaca sudah lancar membaca dan mengeja. Hari Anugerah Kecemerlangan yang berlangsung pada 8 Nov lalu menjadi kemuncaknya.  Walaupun penat namun cuba buat yang terbaik. Semoga anak-anak murid menghargai pengorbanan guru-guru dalam mendidik dan mengajar mereka menjadi manusia yg sebenar-sebenar manusia.  Kaya ilmu dan baik akhlaknya..
 

Friday, 19 October 2012

Hari ni 19 Oktober 2012 hari Jumaat yang penuh dengan keberkatan...dah lama tak menulis dek kerana kesibukan kerja dan urusan keluarga yang tak pernah habis.  Semalam ambil cuti rehat khas dek kerana mr hubby yg demam.  Kasihan juga...tak sampai hati nak tinggalkan.  Selagi terdaya buatlah apa yg terbaik dan boleh menyenangkan org lain.  Alhamdulillah..hari ni nmpak dah kebah sikit walaupun mr hubby masih bercuti.  Di sekolah pula sibuk dengan latihan sukan..Ahad sukan tahunan..jadi banyak kerja perlu diselesaikan.  Bila tgk kerenah dan keseronokan murid-murid bersukan...terhibur jua..dalam kepala tetap terfikirkan assignment yg masih separuh jalan..alahai...petang nanti pula dah janji untuk mengambil anak kedua yg sedang belajar di Maahad Tahfiz Negeri Pahang...cuti agak lama sehingga raya haji..

Wednesday, 9 May 2012



Hari ni Rabu...cepatnya masa berlalu.  Sibuk siapkan laporan linus yang akan dibentangkan oleh gb esok petang di ppd.  Aduhai...siap assignment, keja sekolah pula menunggu.  Mengadap encik komputer x habis-habis.  Lepas ni peksa pula...anak murid peksa...cikgu pun peksa gak...semoga Allah swt memberikan kekuatan iman dan kesabaran kepadaku.  Tahun ni juga anak-anak akan menghadapi peperiksaan penting..upsr dan pmr.  semoga anak-anakku berjaya dengan cemerlang dan menjadi anak yang soleh dan solehah.  Siap laporan, teringat pula laporan pbs belum siap sepenuhnya...aduh..yg ni dari jpn...kena settlekan segera.  lepas tu nak kena latih murid buat persembahan untuk hari guru...lepas ni ujian saringan khas linus tahun 2 pula...portal nkra...dan ll...seronok melunaskan tanggungjawab.  semoga mendapat keberkatan dariNYA .Amin

Thursday, 5 April 2012

Masa yang berlalu....

masa berlalu silih berganti...tiap detik tiap saat pergi meninggalkan kita...dalam kesibukan keja sekolah yang bertimbun, kerja rumah yang tak pernah habis...tanggungjawab tetap djalankan sebaiknya...sehingga terlupa anak-anak yang semakin membesar...kadang kala sibuk dengan kerja dan assignment sendiri...perhatian pada anak pun sedikit terkurang...moga anak-anak memahami dan tahu menghargai pengorbanan emak dan ayahnya...

Sunday, 4 March 2012

Gulai Daging kambing dan Opor daging kerbau...sedap(",)

semalam 3 Mac 2012 sekolah ganti le...hari Sabtu rasa malas je nk ke sekolah namun dek tanggung jawab dan tugas kena la pegi juga...ari ni sek kita org buat gotong-royong bersihkan pusat sumber.  Sape-sape yg free tu dia kena la jenguk ke ps dan tolong apa yg patut.  Penat juga coz kelas macam biasa.  Tapi yg bestnye abis waktu sekolah kita org gi makan kenduri kat rumah sebelah sekolah.  Lauknya gulai kambing biri-biri. Ada pula sambal dan ulaman kampung.   haa..makan tak pandang kiri-kanan dah...perut pula memang tengah lapar...apalagi laju je menyuap...he...he...terima kasih le pada jiran yg menjemput...balik sekolah ingat nk terus gi kenduri kahwin..terpaksa tunggu hubby yg ada hal dengan kawannya.  Pukul 2.30 bergerak ke rumah member...adiknya kawin.  Ramainya org...patutlah tumbang 2 ekor kerbau...meriah.  kenyang pula makan nasi minyak dengan opor daging kerbau...ada pula bubur kacang...menyerah la. dah kenyang...rezeki hari ni...terima kasih ya Allah.  Tak terhitung nikmat yg Engkau berikan...

Wednesday, 29 February 2012

Masa sibuk datang lagi....

Hari ni 29 Februari 2012...begitu cepat masa berlalu.  Sedar sedar dah masuk bulan Mac.  Hai....macam biasa tugas seharian tetap perlu dibuat..dah namanya tanggung jawab...kena tanggung dan klau salah perhitungan kena jawab...Esok dua org anakanda akan bertanding dalam pertandingan bercerita peringkat kelompok.  Harapan agar dua-dua jadi johan.  Apapun yg penting dah usaha dan buat yang terbaik.  Letih juga melatih dia org dan anak murid sendiri.  Tapi seronok juga melihat mereka mengasah bakat terpendam kut-kut satu hari nanti boleh jadi pemidato yang hebat...Oh, ya tugasan pun dah mula muncul..dan bermula semula masa untuk "pening kepala "mencari bahan-bahan untuk assigment.  Semoga ALLAH SWT berikan kekuatan untuk teruskan perjuangan ini.  Dalam sibuk-sibuk ni ingatan tu teringat juga pada dua org anakanda yg berada di asrama..namanya pun anak...mestilah rindu.  Semoga anak-anak berjaya di dunia dan Akhirat serta menjadi anak yg soleh dan solehah.  Bila bekerja sambil belajar ni  letihnya dua kali ganda...namun diharapkan mendapat pahala di sisi Allah swt.  amin.

Sunday, 1 January 2012





Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Selamat menyambut Tahun 2012 kepada rakan-rakan yang mengenali dan semoga segala yang kita harapkan menjadi kenyataan.  Semoga Allah swt permudahkan segala usaha dan urusan kita.  Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih berpeluang melihat segala kebesaran ALLAH...Hanya Dia yang lebih mengetahui...hanya kepadaNYAlah kita bergantung harap.  Semoga Allah swt memberikan kekuatan iman dan kesabaran dalam mendepani kehidupan ini.  Walau apapun cabaran yang datang....hanya kepada NYA kita berserah.....YA,Allah...basahkanlah lidah kami dengan mengingatiMU....jangan jadikan kami org yang lalai....berikan kami taufik dan hidayahMU...